Bogaţii şi politica din Republica Moldova

Nouă tineri din zece vor să plece din R. Moldova. Aşa vorbesc statisticile. Am plecat şi eu. Am fugit din mizeria moldavă fără să mă uit în urmă, dar m-am întors.

Am revenit în mizerie.

În lipsa unui loc de muncă în propria ţară, am ales să robesc în taigaua neprietenoasă a Rusiei. Flămând şi însetat, surmenat, înţepat de roiuri de tăuni, ţânţari şi musculiţe, pândit de după pini şi cedri de urşi, expus riscului de a fi înghiţit de nenumăratele mlaştini ale nordului, eu zoream cu gândul să ies din sărăcie.

Uf! Îmi venea să mănânc insecte şi iarbă, îmi venea să-mi ling sudoarea de pe braţe, îmi venea să strig de disperare „Asta-i viaţă?!”. Înecat în suferinţă, necăjit şi înrăit, în minte îmi apărură chipurile politicienilor basarabeni: V. Voronin, V. Filat, M. Lupu, S. Urecheanu etc. Din cauza lor robeam în taiga, din cauza lor trupul îmi era numai bube, din cauza lor slăbisem cu 10 kg în numai 20 de zile.

De 19 ani suntem un stat independent. De 19 ani, lună de lună, săptămână de săptămână, ajungem să ne bucurăm tot mai puţin de libertatea noastră. De 19 ani suntem torturaţi fizic şi moral. În acest răstimp ni s-au promis multe, dar nu ni s-a dat nimic. Nimic. Dimpotrivă, ne-a fost furat visul – visul de a deveni prosperi. La noi e ca la nimeni în lume: bogatul devine mai bogat, săracul – mai sărac.

În R. Moldova aproape toţi se vând şi se cumpără. Pentru bani, pentru faimă. Demnitatea este un lucru bun de scris în Cartea Roşie.

La noi, comunistul peste noapte devine democrat, democratul – liberal, liberalul… – frate cu diavolul.

Cu ceva timp în urmă, M. Lupu îl condamna milionarul Vlad Plahotniuc că a monopolizat anumite sectoare ale businessului moldovenesc, astăzi, acelaşi M. Lupu aduce cuvinte de laudă la adresa lui Plahotniuc. ÎPS Vladimir, păstorul Bisericii Ortodoxe din Moldova, între anii 2001-2009 îl pupa… pe Voronin, azi îl pupă…, cu acelaşi zel, pe V. Pasat. Marele avocat Vitalie Nagacevschi se angajase să lupte, alături de V. Filat, de partea binelui, azi acesta reprezintă în instanţe interesele lui Plahotniuc. Chiar nu înţeleg ce se petrece în mintea unor oameni alde M. Lupu, ÎPS Vladimir, V. Nagacevschi ş.a.? Foarte multă lume a avut încredere în ei, în ideile lor, în deciziile lor.

Ei, acum când vedem ce se petrece în jurul nostru, cum mai putem spune despre cineva că este cinstit, de vreme ce se hrăneşte din farfuria celor corupţi? Cum am putea spune despre un om că crede în Dumnezeu, ştiind că el şi-a vândut sufletul unui individ bogat, care visează să devină preşedinte?! Care este raţionamentul faptelor lor?

În campaniile electorale anterioare, V. Filat striga sus şi tare că-l va trage la răspundere pe V. Voronin, dar şi pe fiul acestuia, acuzându-i că timp de opt ani de zile au furat ţara. Din câte cunoaştem, azi, atât Voronin tatăl, cât şi Voronin fiul, sunt liberi ca păsările cerului, iar în topul celor mai bogaţi moldoveni, Filat ocupă poziţia a 3-a, fiind depăşit doar de Stati şi Plahotniuc. Filat se îmbogăţeşte, iar poporul care l-a ales, continuă să trăiască în sărăcie.

În ultimele câteva săptămâni, presa din RM a avut parte de o serie de dezvăluiri importante. Acţiunea de scoatere la iveală a schemelor mafiote cu care opera Vlad Plahotniuc, iniţiată de Sergiu Mocanu împreună cu câţiva oameni de afaceri, este un pas mare întru deschiderea ochilor acestui popor necăjit. Mulţi sunt de părere că ceea ce face Mocanu ar mirosi a reglare de conturi. S-ar putea. Totuşi, prin această campanie, omul simplu are posibilitatea să afle ce se întâmplă în dosul cortinei politice, cine pe cine finanţează, cine pe cine protejează, cine pe cine conduce.

Atâta timp cât miliardarii ne vor cumpăra politicienii, ne vor cumpăra biserica, vom rămâne un popor sărac din toate punctele de vedere. Vânzătorii şi vânduţii trebuie dur sancţionaţi. Avem nevoie de oameni oneşti. Atunci când bogaţii se vor ocupa numai de business, iar politicienii numai de politică, vom atinge performanţe uimitoare.

Toate-s până la o vreme: şi funcţiile în stat, şi puterea, şi averea. Importantă este Demnitatea. Există ea oare?!

No comments:

Post a Comment