În bucătăria scriitoricească din Moldova


Scriitorii din Republica Moldova, ca oricare alţi oameni de pe faţa pământului, sunt foarte diferiţi. Dintotdeauna mi-am dorit să-i cunosc mai bine şi... i-am cunoscut. Am crescut mare, am scris cărţi şi, în cele din urmă, am devenit membru al Uniunii Scriitorilor din Moldova.
Cândva am trăit cu convingerea că autorii de cărţi sunt ciudaţi, sensibili şi cinstiţi. Realitatea mi-a demonstrat că puţini dintre ei sunt aşa. Aflându-mă de ceva vreme printre ei, am reuşit chiar şi să-i categorisesc:
  1. Scriitori care vorbesc puţin, dar scriu mult;
  2. Scriitori care vorbesc mult, dar scriu puţin;
  3. Scriitori care vorbesc puţin şi scriu puţin;
  4. Scriitori care vorbesc mult şi scriu mult.
Indivizii care se regăsesc în categoria a patra par să se apropie cel mai mult de modelul scriitorului desăvârşit. Asemenea persoane / personalităţi avem cam puţine în Republica Moldova.
Am încercat să categorisesc scriitorii basarabeni şi din punct de vedere al moralităţii:
  1. Scriitori care se vând şi se cumpără (sărăcia e de vină);
  2. Scriitori cu doisprezece feţe (în popor este un cuvânt aparte pentru asemenea oameni);
  3. Scriitori suflaţi de vânt (ăştia-s cei care pentru a nu pierde, sau pentru a obţine, anumite funcţii din cadrul Uniunii Scriitorilor, se duc uşor la stânga, se duc uşor la dreapta, ba-s cu unul, ba-s cu altul. Se aseamănă niţel cu cei din categoria a doua, nu-i aşa?);
  4. Scriitori cu coloană vertebrală şi cu creier.
Dacă e să dau un nume, atunci bravul, înţeleptul şi talentatul Mihai Cimpoi, cu siguranţă, poate fi inclus în această ultimă categorie. Oameni ai scrisului ca el, după plecarea dintre noi a lui Grigore Vieru, găsim tot mai puţini în lumea literară din Republica Moldova.
Dacă e să clasificăm scriitorii ţinând cont de frumuseţea lor exterioară, prima poziţie ar avea şanse s-o ocupe încă tânărul condeier Vitalie Ciobanu. Următoarele poziţii chiar nu ştiu pe cine i-ar găzdui, pentru că în Basarabia toţi scriitorii sunt frumoşi.


P.S. Pentru data de 10 decembrie a.c., fusese preconizată cea de a doua adunare generală a membrilor Uniunii Scriitorilor din Moldova pentru a-şi alege noul preşedinte. Cu câteva zile în urmă însă, am aflat că Ministerul Justiţiei a validat alegerile din 29 octombrie, iar Arcadie Suceveanu a devenit preşedinte cu drepturi depline al Uniunii. Munca acestuia se anunţă a fi extrem de dificilă, deoarece a moştenit o instituţie dezbinată, dezbinată de luptele prosteşti duse de unele cercuri de scriitori care se cred mai deştepţi decât bătrânii dar, de fapt, nivelul lor de inteligenţă este cu mult sub cel al tinerilor. Ăştia se cred mai talentaţi decât Cimpoi, dar timpul ne va arăta totuşi cine-i mai tare.

No comments:

Post a Comment