Harnici, dar săraci! De ce?!

Un tip de vreo cincizeci de ani din Letonia, pe care l-am întâlnit la Londra, mi s-a destăinuit, cu oarecare sfiiciune, că în ultimele două decenii a citit numai o carte. Dar, felul său de a vorbi trăda atotcunoaștere, inumerabile lecturi și o aleasă educație.
Pe de altă parte, câțiva tineri moldoveni, pe care îi întâlnisem tot la Londra, se lăudau înde ei cine și ce studii superioare a făcut. Doi dintre ei, pe tonuri triumfătoare, adăugaseră că au avut mare noroc, datorită banilor pe care i-au dat profesorilor, să absolvească universitățile fără să deschidă o singură carte.
Dacă în spațiul nostru estic, mai cu seamă în Republica Moldova, a nu citi a devenit o modă până și printre studenți, la Londra, fie în tren sau în metrou, aproape toți pasagerii citesc. Citesc și albii, și negrii, și bărbații, și femeile. Unii citesc ziare, alții citesc cărți... Ai senzația că transportul public din Londra este, de fapt, o veritabilă bibliotecă mobilă.
Marea Britanie este unul dintre cele mai dezvoltate state ale lumii. La fel de dezvoltate sunt și fostele colonii britanice (Australia, Noua Zeelandă etc.). Ar fi de dorit să împrumutăm măcar unele din obișnuințele populației acestor țări, mai cu seamă lectura, deoarece a citi înseamnă a cunoaște, a-ți forma propria opinie despre lucruri și oameni, a fi mai deștept, mai puțin vulnerabil în fața manipulărilor de orice gen venite din partea politicienilor și a altor indivizi din jurul nostru.
Într-un articol precedent scrisesem că moldovenii sunt foarte harnici. Dar, pentru a prospera, nu-i suficientă hărnicia. Inteligența ar fi una din importantele chei ale progresului general al unei națiuni. Unul dintre popoarele inteligente ale lumii, pe care merită să-l amintesc aici, este Japonia. Acest stat insular, zguduit în permanență de cutremure, care nu dispune de bogății subpământene, se bucură de o economie foarte dezvoltată. Raportul OECD Education at a Glance 2012 arată că anume economiile mai dezvoltate ale lumii au cele mai educate populații. În acest clasament Japonia ocupă locul trei în lume, după Canada și Israel, cu 45% din populație care are studii superioare, iar rata de creștere este 2,9 % pe an. 
Așadar, am ajuns la concluzia că inteligența este un atribut al bunăstării. Or, munca fizică cu care sunt obișnuiți cei mai mulți dintre moldoveni, presupune o implicare foarte neînsemnată a creierului, a gândirii. Din acest motiv, pus în situația de a lua decizii importante, radicale, vitale, cetățeanul nostru resimte, de cele mai multe ori, teamă și neîncredere.
Dimitrie Cantemir notase în Discriptio Moldavie: „Moldovenii nu numai că nu iubesc învățătura, dar aproape că o urăsc...”. După cât de puțini oameni iubitori de carte am întâlnit în țara noastră, ar putea să fie adevărat. Dar, într-o societate cu prea puține minți luminate este cvasiimposibil de realizat schimbări prea mari.
O altă problemă a noastră este sistemul de învățământ corupt. Atâta timp cât se va da mită, mulți studenți, foarte mulți se vor învrednici doar de diplomă de studii superioare, nu și de cunoștințe.
Nu cunosc niciun stat în lume care să se fi dezvoltat economic fără să fi cunoscut anterior sau cel puțin în același timp și o dezvoltare a învățământului.  Oricât de harnici am fi,  șansele noastre de a progresa economicește sunt minime. Dezvoltarea economică este strâns legată de dezvoltarea noastră intelectuală.
Haideți să punem mâna pe carte, fraților! Pentru că un popor fără carte, este un popor fără viitor.

No comments:

Post a Comment