Mortăciunile

Dimineața, când urc în autobuz sau tren, observ în jurul meu stând pe scaune sau în picioare foarte multe mortăciuni. Mă uit la ele ca într-o oglindă. Da. Știu bine că și eu sunt una dintre mortăciunile despre care vă vorbesc. Unicul semn de viață pe care îl observ la ele este mișcarea repetată a degetului pe ecranul telefonului mobil. De n-ar avea telefonul în mână ai crede că sunt aproape toți morți, și nu de azi sau ieri. Rutina și trezitul matinal ne nenorocește. Suntem niște epave omenești din care viața s-a scurs cu mult timp înainte ca medicii să semneze certificatul de deces.

Suntem niște ruine ce au credința falsă că trăiesc. Unde mai pui că așa, în starea aceasta de existență chinuită, care echivalează fără pic de exagerare cu inexistența, ne mai și facem planuri de viitor. Despre ce fel de viitor poate fi vorba când noi abia de răsuflăm? Când abia de ne mișcăm osemintele! În clipa în care ceasornicul  ne dă de veste că e ora de trezire, ne vine să ne lovim cu ceva în cap sperând să scăpăm de realitatea ce ne stă în față. De la o vreme încoace adevărata mea viață începe când mă culc. Atunci trăiesc cel mai frumos. Și revin la moartea zilnică anume în clipa în care mă trezesc.

În fiecare dimineață trec pe lângă un bătrân ce-și duce traiul într-un scaun cu rotile. Stă pe marginea trotuarului, în fața casei, și zâmbește oricărui trecător. Zâmbește și mai și salută mortăciunile ce-i trec prin preajmă. Uneori chiar mă crucesc de unde oare un om fără picioare are atâta entuziasm și optimism în trupul său?! De unde?! De unde, de vreme ce eu și alte milioane de oameni din jurul meu privim la această lume ca la un coșciug imens? Avem mâini, picioare și toate celelalte mădulare, dar ne purtăm de parcă n-am avea niciunul.

De ce invalizii, de ce bolnavii par să fie uneori mai vioi și mai zâmbăreți decât ceilalți? Chiar e posibil ca infirmitățile să constituie motivele din care trupurile lor emană viață? Iar eu credeam că adevărata viață, mă refer în mod special la vioiciune,  se găsește în trupurile sută la sută sănătoase. 

Nu. Se pare că uneori trupul nostru, așa sănătos cum este, se dovedește a fi prea mare pentru ca viața să aibă forța necesară să se manifeste plenar. Uneori pierderea ei, a sănătății sau infirmitățile (pierderea unei mâini, a unui picior, a vederii etc.) silesc viața să se retragă din acele extremități ale corpului spre centru. Adică în inimă. Concentrată în inimă, abia atunci începe viața să pulseze, să ne facă să plutim și să zâmbim.

Nu știu…

Până voi fi aflat răspunsul la toate aceste întrebări, voi continua să-mi trăiesc viața așa cum o trăiesc acum. Adică ca o mortăciune…


Dar voi?!

4 comments:

  1. Interesant acest articol cu mortaciunile :)) m-ai facut sa rad, serios!!! Si la Londra sunt la mortaciuni si tu stii aceasta, insa depinde de noi cum vedem viata. Oamenii sunt in goana dupa lucruri materiale si uita sa se bucure de viata asta scurta, dar frumoasa, zic eu :)

    Trimetm bucurii si zambete!!! Liuba :)

    ReplyDelete
  2. Asa este :) De vreme ce noi vedem viata ca pe o moarte, ea asa si este :) Tare mult ma inspira optimismul tau. De-ar fi toata lumea ca tine, atunci am umanitatea ni s-ar parea ca rupta din Rai :)
    Multumesc mult Liuba pt zambetele pe care ni le trimiti, pentru ca gurile noastre deja s-au pietrificat de cand nu au mai ras :) Pa pa si fii tare, mai ales ca esti pe ultima suta de metri, dupa care Nichita va vedea si el soarele ;)

    ReplyDelete
  3. Nu am citt acest articol, dar vreau sa va adresez o intrebare. Cum pot intra in posesia cartii dumneavoastra, Fluturele alb? De unde o pot cumpara? Am gasit-o si am citit-o de pe net, dar imi doresc extrem de tare sa o am in biblioteca. Multumesc!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salut, Larisa! Sincer sa-ti spun, nici nu mai stiu unde poate fi gasit romanul meu. Am plecat de ceva vreme din Republica Moldova si, de la distanta, imi este greu sa ma ocup de promovarea si distributia cartilor mele. Totusi, exista o retea de librarii in Republica Moldova care, din cate vad pe site-ul ei, imi vinde inca romanul.

      http://librarius.md/ro/book/fluturele-alb-347750

      Ai putea accesa link-ul pe care ti l-am trimis si sa comanzi cartea. Ei ti-o vor trimite prin posta. Sau, daca ai pe cineva cunoscut la Chisinau, ar putea merge personal la una dintre librariile Librarius si sa o procure.

      Delete